Norma ISO 26000, czyli Guidance on social responsibility jest przeznaczona dla wszystkich organizacji: biznesowych, administracji rządowej i samorządowej oraz trzeciego sektora.
Norma ta nie podlega certyfikacji, jest zbiorem praktyk i standardów dających możliwość dobrowolnego ich stosowania przez organizację. Każda organizacja może posługiwać się tą normą jeżeli postępuje zgodnie z jej zasadami. Można wybrać te obszary, które dotyczą naszej organizacji i dostosować się do nich.
Według ISO 26000 społeczna odpowiedzialność to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji oraz działań na społeczeństwo i środowisko poprzez etyczne i przejrzyste zachowanie.
Główne obszary społecznej odpowiedzialności zwarte w normie ISO 26000:
1. Ład korporacyjny.
2. Prawa człowieka.
3. Praktyki w miejscu pracy.
4. Ochrona środowiska.
5. Praktyki rynkowe.
6. Kwestie konsumenckie.
7. Działanie na rzecz lokalnych społeczności.
ISO 26000 jest normą rekomendowaną przez Komisję Europejską przedsiębiorstwom europejskim do wdrożenia odpowiedzialności społecznej. Rekomendacja ta jest zawarta w komunikacie Komisji zawierającym odnowioną strategię UE na lata 2011-2014 dotyczącą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Polska Norma PN-ISO 26000 jest w trakcie opracowania przez Polski Komitet Normalizacyjny.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz